هم آوا

Monday, July 28, 2008

جشنواره فیلم ملبورن

1- از چند روز پیش جشنواره فیلم ملبورن شروع شده. نمی دونم ازش بنویسم یا ننویسم. چون نوشتنش یه جورایی دل سوزوندنه. پس هر وقت تونستم ازش می نویسم و هر وقت نتونستم و ننوشتم بهانه میارم که نمی خواستم با جشنواره محترم فیلم فجر مقایسه اش کنید.

2- نمی دونم این کارگردانهای ایرانی که سالی یکی دو بار میرند جشنواره های خارجی، چطور همچنان نسبت به جشنواره فیلم فجر حساسند. بابا اگه خیلی مردند و ادعای فیلمسازیشون میشه، فیلمهاشون رو بفرستند یه چند تا جشنواره درست حسابی تا معلوم بشه چند مرده حلاجند.

3- یه نکته جالبی که ما همیشه تو ذهنمون تو ایران بود این بود که یه سری از فیلمها "جشنواره پسندند". همچین باورمون هم شده بود که آره بعضی از فیلمها جشنواره پسندند. و این معنی اش این بود که قرار نیست استقبال عمومی داشته باشند و یا باید یه ساختار عجیب و غریب داشته باشند و یا حرفای عجیب و غریب بزنند. ولی امسال که فهرست فیلمهای جشنواره ملبورن رو نگاه می کردم دیدم اگه اسم این جشنواره است و فیلمها که توی جشنواره هستند باید اسمشون "جشنواره پسند " باشه، تعریفشون با اون چیزی که من فکر می کردم خیلی فرق داره. بابا یه سری فیلم تخیلی هم تو جشنواره هست. دوستان حتما در جریانند که یکی از فیلمهای مطرح امسال جشنواره کن از سری فیلمهای تخیلی بود. الان هم یه بخش تو جشنواره ملبورن مال فیلمهای وحشتناکه یه بخش هم مال لذت منع شده (سکس).

4- این نکته آخر هم در مورد وبسایت جشواره. نکته اول اینکه هر چی اطلاعات که درباره فیلمها و برنامه جشنواره بخواهید تو وبسایتش هست. امکان جستجو هم داره. فهرست های مختلفی هم از فیلمها هست که یکی اش بر اساس کشور تولید کننده فیلمه. مثلا من که می خواستم بدونم چه فیلمهایی از ایران هست به راحتی و با دو تا کلیک ناقابل فهرست فیلمهای ایرانی رو گیر آوردم با زمان پخش و محل اکران. از همه اینها مهمتر اینه که بلیط رو میشه به صورت آنلاین خرید. دیگه نه باید سه ساعت قبلش تو صف وایستی و نه اینکه جلوی سینما دعوا کنی.

5- یه نکته جالب دیگه اینکه. اینجا الان زمستونه و همش بارون میاد. وقتی داریم میریم فیلم ببینیم، هوا عین هوای جشنواره فیلم فجره. خیلی باحاله. سرد و بارونی.

6- راستی فیلم سه زن منیژه حکمت و حافظ ابوالفضل جلیلی و بودا از شرم فرو ریخت حنا مخملباف توی جشنواره است. یه فیلم دیگه هم که راجع به آدمهاییه که تو ایران عمل جراحیه تغییر جنسیت می کنند تو بخش لذت منع شده هست.