هم آوا

Sunday, December 16, 2007

نا خوانده ها و نا رفته ها

1- از همه دوستانی که برای یادداشت فیلمهایی که ندیدم کامنت گذاشتند و تلویحا دعوت را پذیرفتند ممنونم و از ابوالحسن که آغازگر این راه شد بسیار ممنونتر.


2- من هفته گذشته را در مسافرت بودم و فرصتی برای اندیشیدن به بازی ای که خود آغاز کردم نبود. اکنون که فکر می کنم می بینم که اصلا نباید اندیشید باید تنها شروع به نوشتن کرد. چون اگر بیندیشی دوباره به دام جنگ ضمیر خود آگاه و ناخود آگاه خواهی رفت و حاصل فهرستی خواهد شد از آثاری که دوست داریشان چون منطقا باید دوست بداریشان و نه آثاری که اگر ببینی بی فکر شروع به خواندن یا دیدن می کنی. پس من فهرستم را شروع می کنم با آثاری که دوست دارمشان نه به این دلیل که باید دوست بدارمشان.

3- ابوالحسن از کتاب آغازید من با کتاب ادامه می دهم.
- چشم انداز آخرین اثر مایکل کونّلی جنایی نویس محبوب من
- اولیس شاهکار جیمز جویس
- 1984 اثر جورج اورول
- شاهنامه فردوسی
- زندگی من اثر بیل کلینتون
- منطق الطیر اثر عطار نیشابوری
- Surrender is not an option اثر جان بولتون سفیر سابق امریکا در سازمان ملل
- صد سال تنهایی اثر مارکز
- عشق سالهای وبا اثر مارکز
- قران اثر خدا
- سه گانه نیویورک اثر پل استر
- نقد عقل محض اثر امانوئل کانت
- جمهوریت افلاطون
- مداخله اثر نوام چامسکی
- انسان و سمبولهایش اثر یونگ
- کتاب اشتیاق(هوس) مجموعه اشعار لئونارد کوهن
- تاریخ تمدن اثر ویل دورانت
- .........

این فهرست را پایانی نیست. ولی آنچه الان به ذهنم رسید آن است که تمام کتابهای فهرست بالا در دسترس است و من برای نخواندن آنها بهانه ای ندارم به جز نداشتن وقت. اما می دانم که وقت را باید ساخت وگرنه تا الی الابد هیچگاه وقتی مبسوط که منتظریمش دست نمی دهد.

4- از کتاب می گذرم و به مکانهای نادیده می پردازم که می خواهم ببینم.
- سیدنی و ساحل شرقی استرالیا
- مصر و مخصوصا اهرام مصر
- تایلند
- هند
- چین
- برزیل و آرژانتین
- آفریقای جنوبی
- کنیا

در حال حاضر هیچ علاقه ای به دیدن اروپا و امریکا ندارم.
من در این مدت بسیار آموختم درباره سفر کردن. معنای سفر برایم تغییر کرده است. در این باره در یادداشتی جدا خواهم نوشت. من چگونه سفر را می دیدم و اکنون چگونه می بینمش.

5- درباره فیلم و موسیقی خیلی اطلاعات و علاقه وافری ندارم که بتوانم تعدادی را برگزیزنم و یا تشنه دیدن و یا شنیدنشان باشم.