هم آوا

Saturday, December 30, 2006

رمز داوينچي

حتماً نام کتاب رمز داوینچی به گوش همه دوستان خورده است. این کتاب پس از انتشار به سرعت به فروش بالا دست یافت و در زمره کتابهای Best Seller قرار گرفت. همزمان با انتشار آن کلیسای کاتولیک به مخالفت با آن برخاست و در بسیاری از کشورها بحث جلوگیری از پخش آن به موضوع روز تبدیل شد. حتی در ایران نیز که دین رسمی اسلام است، برای مدت کوتاهی جلوی پخش آن را گرفتند.
با این مقدمه، همیشه برای من جای سوال بود که در این کتاب چه نوشته اند که این چنین با مخالفت مواجه شده است. تا اینکه فرصتی دست داد که کتاب را بخوانم. در این یادداشت برای اینکه از جذابیت داستان نکاهم به داستان نخواهم پرداخت و تنها به سوژه ای که جهان مسیحیت مخصوصاً بخش کاتولیک آن را بر انگیخته است اشاره خواهم کرد.

1- مطابق اعتقاد مسیحیان، عیسی به صلیب کشیده شد بی آنکه ازدواج کرده باشد. او تنها 12 تن حواری داشته است که پس از او این حواریون قصه های مسیح را جمع آوری کرده اند و انجیل را شکل داده اند. در میان کسانی که در کنار مسیح بوده اند نام زنی آمده است به نام مریم مجدلیه که به روایت داستانِ زندگی عیسی زنی بوده است بدکاره که با دیدن عیسی توبه می کند و از زمره هواداران او در می آید. این بخش از اعتقادات مسیحیان آنچنان شداد و غلاظ است که در کلیسای کاتولیک به پیروی از عیسی، کشیشان ازدواج نمی کنند. زن به جرم گناه نخستین خود که همانا وسوسه آدم است برا ی خوردن میوه ممنوع ، هماره بشری است درجه دو که موجب وسوسه مردان و دوری آن ها از راه راست است.

2- اما آنچه در کتاب رمز داوینچی آمده است، به کلی اعتقادی دیگر است. به نوشته این کتاب عیسی که برآمده از فرهنگ زمان خود است به تقدس زن معتقد بوده است. در آن زمان زنان را به این دلیل که هماره مایه و باعث آفرینش اند می ستودند. نه تنها زنان بلکه هر چه مایه باروری و تولد بوده است مانند زمین و خورشید نیز در آن زمان مقدس شمرده می شده است. با این پیش زمینه اعتقادی، هیچگاه عیسی نمی توانسته است، چنین دیدگاهی که کلیسای کاتولیک رواج می دهد دارا باشد. نویسنده کتاب معتقد است، مریم مجدلیه نه تنها زنی بدکاره نبوده است، بلکه از زمره نزدیکترین یاران عیسی و در نهایت همسر عیسی است. از این نکته مهمتر آن است که عیسی و مریم نه تنها زن و شوهر بوده اند ، بلکه فرزندی نیز داشته اند. یعنی خون عیسی همچنان در بدن نسلی از انسانها جاری است و گروهی که این راز و دلایل و مدارک و مستندات آن را با خود دارند، موظفند از این خون محافظت کنند.

3- از این نکته مهمتر آن است که نویسنده کتاب دلایل تغییر اعتقادات مردم را نیز ذکر کرده است که کاملا ظهور کلیسای کاتولیک و این مذهب را زیر سوال می برد. به اعتقاد نویسنده در قرن سوم پس از میلاد با گسترش سریع مسیحیت، کنستانتین که پادشاهی یهودی بوده است ،به دلیل اینکه می خواسته پایه های حکومت خود را محکم کند به مسیحیت رو آورده و کلیسای کاتولیک را بنا می نهد. در راستای این موضوع از آنجایی که وجود فرزندان عیسی از قدرت او می کاسته است، شروع به دستکاری در مسیحیت می کند. حتماً همه می دانید که مطابق نظر کاتولیکها، شخص پاپ واسطه فیض الهی است. این اعتقاد نیز از زمان کنستانتین رواج یافته و پاپ یگانه قدرت عالم می شود. در این راستا کلیسای کاتولیک تلاش می کند تا ذهنیت مردم را نسبت به مریم مجدلیه که موجب ادامه خون عیسی بوده است از بین ببرد و او را زنی بدکاره معرفی کرده و از فهرست حواریون به کنار نهد. عیسی را مجرد نشان می دهد و شان و مقام زن را خوار می کند. در انجیل دست می برد و کلیه بخشهایی را که مربوط به جایگاه زنان می شده است و یا اشاره به مریم مجدلیه داشته است حذف کرده و یا تغییر داده اند.

4- این موضوعات است که کلیسای کاتولیک را به واکنش کشانده است. البته از داستان و جذابیت آن نباید غافل شد. ساختاری محکم که شما را می کشاند که زمان کمتر از 24 ساعت را در 500 صفحه کتاب دنبال کنید.

پی نوشت: به نظرم انتشار این گونه کتابها و نوع برخورد با آنها، شاخص خوبی است برای مقایسه سطح آزادی در کشورهای مختلف.