هم آوا

Sunday, October 01, 2006

حافظه ی تاریخی

به نظر من یکی از عوامل اصلی مصائبی که بر سر مردم همچون آواری فرود میاد. نداشتن حافظه تاریخی و هویت تاریخی است.ا
یادش به خیر هوشنگ گلمکانی که به دعوت کانون فیلم به دانشگاه بوعلی سینا اومده بود همین معضل را به عنوان یکی از ریشه های اصلی بدبختی ایران در بسیاری از زمینه ها عنوان کرد. و اگه یه کم دقیق بشیم خیلی راحت میشه بررسی کرد که چطور داریم دورمیزنیم و تمامی تجارب تاریخی خود را تکرار میکنیم. بعد نزدیک سی که از انقلاب 57 می گذره و سبک سریها و بر طبل جنگ کوبیدن ها که تازه اسناد افتزاحاتش داره رو میشه ، دوباره گرفتار همون طرز تفکر شدیم.ا
براستی چرا مردم میتونند رئیس جمهوری مثل احمدی نژاد را تحمل کنند.ا
چرا دوباره حاضرن تسلیم همون طرز تفکر قشری اوائل انقلاب بشن.ا
چرا بعد از اون جنگ خانمان سوز که حتی خود اهل جبهش هم الان به بی فایده بودنش پی بردن دوباره وقتی الف نون حرف از جنگ با دنیا میزنه کسی جیکش در نمیاد.ا
به نظرم اگه بتونیم جوابی برای این سوالها پیدا کنیم شاید راه حل بسیاری از مشکلات حل میشه. در همین زمینه من به نظرم می رسه که علت اصل این وقایع همینه که ملت ایران از حافظه و هویت تاریخی خودش جدا شده . مگر نه اینکه کوروش سردمدار حقوق بشر در دنیا بوده، مگر نه اینکه وقتی کتیبه های تخت جمشید را میخوانیم سراسر سخن از شایسته سالاری و نیکی و راستی و درست کرداری است.ا
اما حالا چقدر از اون اندیشه ها در زندگی فعلی مردم جاری است؟
.....
خلاصه دلم خیلی پره ....ا
من همونطور که یه شب به ابولحسن گفتم به نظر بجای کار سیاسی و از اینجور حرفها بهتر تاریخ کشور را با دقت بازخوانی کنیم و هویت تاریخی را به مردم برگردونیم که اگر تاریخ رو درک کردیم به نظرم فرهنگ و اصالت رو هم دوباره بدست می آریم.ا
اون وقته که با شناخت اندیشه های ناب ایرانی دیگه مردم اسیر خشک مغزی دولتمردان فعلی نخواهند شد . اون وقته که لیاقت حکامی خردمند را خواهند داشت . ا
که اگر لیاقت و هویت لازمه را داشته باشیم مطمئن غیر ممکن است اسیر چنین حکامی و چنین جنگهایی و ... شویم
شاید زیاده گویی کردم ولی من پیشنهاد میکنم حتما یک کارگروه مطالعه و بررسی تاریخ از زوایای مختلف در گروه هم آوایان ایحاد بشه و با جمع آوری مطالب و بررسی و نقد و تحلیل اونها زمینه یک کار فرهنگی اجتماعی جدی که جامعه خیلی نیازمندش است را شکل دهیم.ا
اگر در این زمینه پیشنهاد دارید بنویسید تا با همت بزرگان هم آوا این حرکت را شروع کنیم
تا بعد بدرود