هم آوا

Friday, September 29, 2006

آتش بس و حال امروز ما

1) ديروز خبري خواندم كه نامه امام خميني به مسئولان نظام را دفتر آقاي هاشمي منتشر كرده است. بخشهايي از نامه را اينجا مي آورم . متن اصلي نامه را مي توانيد در ايرنا ببينيد.

حال كه مسوولين نظامي ما اعم از ارتش و سپاه كه خبرگان جنگ مي‌باشند صريحا اعتراف مي‌كنند كه ارتش اسلام به اين زوديها هيچ پيروزي به دست نخواهند آورد، و نظر به اين كه مسوولين دلسوز نظامي و سياسي نظام جمهوري اسلامي از اين پس جنگ را به هيچ وجه به صلاح كشور نمي‌دانند و با قاطعيت مي‌گويند كه يك دهم سلاحهايي را كه استكبار شرق و غرب در اختيار صدام گذارده‌اند به هيچ وجه و با هيچ قيمتي نمي‌شود در جهان تهيه كرد و با توجه به نامه تكان‌دهنده فرمانده سپاه پاسداران كه يكي از دهها گزارش نظامي سياسي است كه بعد از شكستهاي اخير به اينجانب رسيده و به اعتراف جانشيني فرمانده كل نيروهاي مسلح ، فرمانده سپاه يكي از معدود فرماندهاني است كه در صورت تهيه مايحتاج جنگ معتقد به ادامه جنگ مي‌باشد و با توجه به استفاده گسترده دشمن از سلاحهاي شيميايي و نبود وسايل خنثي‌كننده آن، اينجانب با آتش بس موافقت مي‌نمايم و براي روشن شدن در مورد اتخاذ اين تصميم تلخ به نكاتي از نامه فرمانده سپاه كه در تاريخ ‪ ۶۷/۰۴/۰۲نگاشته است، اشاره مي‌شود ، فرمانده مزبور نوشته است تا پنج سال ديگر ما هيچ پيروزي نداريم،...وي مي‌گويد قابل ذكر است كه بايد توسعه نيروي سپاه به هفت برابر و ارتش به دو برابر و نيم افزايش پيدا كند، او آورده است البته آمريكا را هم بايد از خليج فارس بيرون كنيم والا موفق نخواهيم بود. البته با ذكر اين مطالب مي‌گويد بايد بازهم جنگيد كه اين ديگر شعاري بيش نيست.
آقاي نخست وزير از قول وزراي اقتصاد و بودجه وضع مالي نظام را زير صفر اعلام كرده‌اند، مسوولين جنگ مي‌گويند تنها سلاحهايي را كه در شكستهاي اخير از دست داده‌ايم به اندازه تمام بودجه‌ايست كه براي سپاه و ارتش در سال جاري در نظر گرفته شده بود.
مواظب باشيد ممكن است افراد داغ و تند با شعارهاي انقلابي شما را از آنچه صلاح اسلام است دور كنند.
صريحا مي‌گويم بايد تمام همتتان در توجيه اين كار باشد، قدمي انحرافي حرام است و موجب عكس‌العمل مي‌شود.

2) به ياد يادداشت علي رضا از جنگ افتادم. ببينيد كه تصاويري كه علي رضا شرحش را داد را تا كجا دنبال كردند. تا جايي كه به جز شكست نمانده است تا جايي كه هيچ كس به جز فرمانده سپاه با ادامه جنگ موافق نيست . كه او نيز دستش رو شده است كه جز شعار چيزي نمي گويد. وضعيت كشور اسفناك بوده است، به هيچ وجه امكان ادامه نبوده است و در آن زمان كه بايد بين آتش بس و شكستهاي مجدد و فروپاشي يكي را انتخاب كرد دست به انتخاب زده اند و خدا را شكر كه حداقل بين بد و بدتر، بد را انتخاب كرده اند.
3) اي كاش آن كس كه تصميم به آتش بس گرفت، آن كس كه توان تصميم گرفتن داشت، آن كس كه مي توانست بين بد و بدتر،بد را انتخاب كند اكنون نيز زنده بود . چرا كه فكر مي كنم بسياري از بحرانهاي امروز كه دامن كشور را گرفته است به دليل انتخابهاي بدتر است. زيرا كه هيچ گاه زماني كه انتخاب خوب وجود دارد كسي نيست كه تصميم بگيرد و زماني كه به جز انتخاب بين بد و بدتر انتخاب ديگري نمانده است ، بدتر را انتخاب مي كنند.
نمونه آنرا در بحران بنزين مي بينيم .سالهاي گذشته را كه مي شد بحران را از سر گذراند ،از دست داديم و اكنون كه بايد بين عمل جراحي و مرگ تدريجي يكي را انتخاب كنيم، مرگ را انتخاب كرده ايم.
4) من دليل انتشار اين نامه را نمي دانم. ايرنا نوشته است كه در پاسخ به تكذيبيه فرمانده وقت سپاه نسبت به اظهارات هاشمي بوده است. ولي هر چه بوده فكر مي كنم يكي از دلايل انتشار آن وضعيت كنوني كشور و در پاسخ به آناني بوده كه بر طبل جنگ مي كوبند و مدتي است كه تبليغات خود را در صدا و سيما آغاز كرده اند. همانان كه در آن زمان نيز با شعارهاي تند و انقلابي به مخالفت آتش بس برخاستند. همانان كه قدم انحرافيشان را مرجع تقليد آن زمان حرام اعلام كرد.
5) پيش از انتخابات رياست جمهوري در خانه بهزاد ، ابوالحسن گفت كه سياست( كار سياسي) انتخاب بين بد و بدتر است. ببينيد كه به چه روزي افتاده ايم كه كسي كه در انتخابات مجلس ششم و پيش از آن مخالفتش مي كرديم. امروز در جبهه اش آمده ايم. برايش راي جمع مي كنيم و از عملكردش طرفداري مي كنيم و يا آرزو مي كنيم كه اي كاش مرد تصميم گيريهاي سخت اكنون نيز بر سر ما حكم مي راند.
6) به اميد روزهايي كه از اين روزها بدتر نباشد.