هم آوا

Saturday, April 16, 2005

مروری بر آثار ۹ نقاش برجسته ايران

برنامه نمايشگاه های مروری بر آثار ۹ نقاش برجسته ايران
علی اکبر صادقی گالری آريا از ۲۲ تا ۲۸ فروردين
پری يوش گنجی گالری الهه از ۲۶ فروردين تا ۱ ارديبهشت
حسنعلی ذابحی گالری هفت ثمر از ۲۶ تا ۳۱ فروردين
فرشيد ملکی گالری طراحان آزاد از ۲۷ فروردين تا ۱ ارديبهشت
پرويز کلانتری گالری گلستان از ۲ تا ۸ ارديبهشت
يعقوب عمامه پيچ گالری دی از ۲ تا ۱۴ ارديبهشت
نيما پتگر گالری دی از ۱۶ تا ۲۸ ارديبهشت
بابک اطمينانی گالری برگ از ۲۷ ارديبهشت تا ۱۲ خرداد
گيزلا وارگا سينايی گالری هما از ۲۷ خرداد تا ۷ تير

فرهنگ ريشه شناختی زبان فارسی
دکتر محمد حسن دوست
زير نظر دکتر بهمن سرکاراتی
جلد اول: آ – ت
فرهنگ ريشه شناختی زبان فارسی تازه ترين کوشش در حوزه نشر فارسی برای پر کردن جای خالی يک نياز قديمی است. کافی است توجه کنيم که بزرگترين فرهنگ لغت فارسی يعنی لغتنامه دهخدا از مباحث ريشه شناختی تقريبا خالی است. حال آنکه تمام فرهنگ نويسان می دانند که نياز به شناخت تاريخ واژه ها بخش مهمی از شرح واژه در يک فرهنگ جامع لغات است.
...
معنای تاريخی آبستن دارای ملاحظات اجتماعی در خور تاملی است زيرا اين واژه اصلا به معنای باردار بودن به پسر است: از واژه اوستايی اپوچه تنو a-puca-tanu . واژه ميانی در ترکيب اوستايی همان است که در طبری پوس/ پوث (به معنای پسر) تلفظ می شود. و روی هم معنی می دهد: آنکه تنش حامل فرزند پسر است. در بسياری از مواقع هنوز هم معادل آبستن در فارسی "بچه دار بودن" است. البته بسياری از ايرانی ها امروز ممکن است ندانند که بچه يعنی پسر! اما مثلا در گويش فارسی تاجيکی همچنان "بچه" به معنای رفيق و مرد و پسر جوان به کار می رود.
آزرم در معنای قديم خود که غم و اندوه و تنگی و سختی باشد با واژه آزار همريشه است و هر دو از ريشه اوستايی زر zar به معنای تحريک کردن و خشمگين کردن.

در سوگ ماهنامه كارنامه
"هيچ چيز در جامعه ای که قرار است برپايه حفظ و تامين حقوق و آزادی افراد بنا شود، نگران کننده تر از اين نيست که هنر و هنرمند به صورت دائم تحت تعقيب سياست باشند. ما امضا کنندگان اين نوشته مراتب تاسف خود را نسبت به توقيف مجله ادبی" کارنامه" و هر مطبوعه ديگر که به عنوان يکی از مراکز حامی و مروج انديشه و فرهنگ اين مرز و بوم فعال است اعلام کرده و خواستار رفع توقيف از آن هستيم."

Reference BBC