هم آوا

Thursday, March 10, 2005

About Georges Bizet

سلام
یکی از اپرا های معروف که ملودیهای آن برای اکثر دوستداران موزیک کلاسیک آشناست اپرای کارمن است. من این روزها به موزیک های تصنیف شده توسط ژرژ بیزه گوش میدادم و فکر کردم نوشتن در باره ژرژ بیزه در هم آوا خالی از لطف نیست

ژرژ بیزه 1838-1875

وی در پاریس در خانواده ای اهل موسیقی به دنیا آمد. در نه سالگی به کنسرواتوآر پاریس راه یافت. در آنجا زیر نظر فرمنتال هالوی، سراینده اپرای زن یهودی ، به تحصیل موسیقی پرداخت و بعد ها دختر وی، جنویو، را به همسری برگزید. در 1857 برنده بورسی برای تحصیل در ایتالیا شد و در همان سال، نخستین اپرایش را با نام دکتر میراکل سرود. بیزه در سی و هفت سال عمر پربار خود چهارده اپرا نوشت که از آن میان شش اپرا چاپ شدند و بقیه چاپ نشده یا ناقص باقی ماندند. نخستین اپرای بیزه که به شکلی حرفه ای روی صحنه رفت صیادان مروارید نام داشت که پس از نخستین اجرایش در تئاتر لیریک، در سال 1863 هجده بار اجرا شد. در میان اپراهای نچندان پرآوازه وی دو اپرا بیش از همه اجرا شدند: دختر زیبای پرت در 1867 و جمیله در 1872. بیزه از بی توجهی مدیران تئاتر ها و مردم دل سرد شد اما از فعالیت باز ننشست. با اجرای اپرای کارمن در اپراکمیک در 1875 بخت به او رو کرد ، اما بیزه که می پنداشت کارمن نیز با شکست مواجه شده است در همان سال درگذشت. این اپرا همراه موزیکی که برای آرلزین اثر دوده نوشته شده بود، برای بیزه ثمری فراوان به ارمغان آورد.کارمن بر اساس داستان کوتاه مشهوری نوشته پروسپر مریمه (1845)سروده شده. مریمه خود اثری نوشته جرج هنری بارو، که مدت ها بین کولی ها زیسته بود، الهام گرفته بود. اشعار این اپرا را با لحنی خوش آیند اشراف محافظه کار آن روزگار، که مخاطبان اصلی اپرا کمیک بودند،لودویک هالویعموزاده همسر بیزه) و هنری میلاک سروده بودند. از آنجا که گفتار، لازمه قالب اپرا کمیک بود، می بایست رسیتاتو ای به کار افزوده می شد تا بدین وسیله اجرای آن در سالن های بزرگ و معتبر اپرای ان روزگار میسر شود. این کار را ارنست گیرا دوست بیزه، پس از مرگ وی به انجام رساند. موفقیت نه چندان چشم گیر اثر ناشی از جسارت نشان دادن زندگی طبقه پایین در این قالب و مرگ قهرمان زن داستان، بر خلاف پایان های خوش رایج بود. سیگار کشیدن کولی ها روی صحنه و فساد قهرمان زن داستان از دیگر عوامل شکست اثر در آن دوران بود. اما بعدها کارمن از پرماجذا ترین اپراهای دنیا شد. این اپرا، در اپرای متروپلیتن، پس از آیدا اثر وردی و بوهم اثر پوچینی، مقام سوم را از نظر تعداد اجرا داراست. بسیاری از اشخاصی که به عمر خود اپرایی ندیده اند(مثل من)ملودی های کارمن را حفظ هستند
موفقیت و شهرت کارمن توجه همگان را به دیگر اثار بیزه نیز جلب کرد. در این میان، اپرای صیادان مروارید با وجود اشعار سست و بی پایه میشل کار و یوجین کورمو، بارها بروی صحنه رفت. از این اثر فقط پیانو-وکال به جامانده بود و باید بصورت ارکستر در می آمد. به همین دلیل، تغییراتی در این قطعه اعمال شد. اما سرانجام آنچه بیزه خود نوشته بود بصورت ثابت پذیرفته شد

در لینکهای زیر چند اثر از بیزه را می توانید گوش کنید

کارمن1
کارمن2
کارمن3
کارمن4
بقیه را می توانید از وب سایت زیر بشنوید
http://www.pointclassics.com