هم آوا

Tuesday, March 01, 2005

زندگی در سرزمین یخ ها

گاهي اوقات آشنايي با فضاهاي ديگر جالب بنظر ميرسد مطلب زير را بخوانيد

کارتون پینگو را یادتان هست ؟ همان پنگوئنی که به همراه مادر و پدرش در یک خانه یخی اسکیمویی زندگی می کردند را می گویم . حرف زدنشان را یادتان می اید ؟ نمی دانم هنوز هم این کارتون زیبا از تلویزیون ایران پخش می شود یانه ولی کارتون خیلی جالبی بود . تقریبا در میان کسانی که هم سن و سال من هستند ( 30 ساله ) این کارتون یکی از کارتون های مورد علاقه شان در کودکی بود. من الان یک ماه است که به ایالت آلاسکا جایی که 90 در صد جمعیت آن را اسکیموها تشکیل می دهند ، آمده ام. من تا دو سه ماه قبل خبرنگار سیاسی روزنامه شرق بودم و اکنون برای ادامه زندگی مشترک به اینجا امده ا م . می دانم که اطلاعات همه ایرانی ها راجع به اسکیموها خیلی خیلی کم است . مثل خودم . زندگی در آلاسکا و خصوصا اینجایی که من هستم _ شهر بثل _ خیلی خیلی متفاوت از زندگی کردن در ایران و حتی زندگی در سایر ایالت های امریکا ست . من دومین ایراانی و اولین زن ایرانی هستم که اینجا دارم زندگی می کنم و می خواهم که برای هموطنان خودم از اینجا بنویسم. ایالت آلاسکا از لحاظ جغرافیایی وسیع ترین ایالت امریکاست . این ایالت که فاصله اندکی با قطب شمال دارد ، محل زندگی اسکیموهای نژاد" یو پیک " است . مذهب عموم اسکیموها ارتدوکس روسی است . آنها به زبان پیچیده اسکیمویی صحبت می کنند که زبانی شفاهی است و هیچ ادبیات مکتوبی ندارد. البته اکثر اسکیموها زبان امریکایی هم بلدند که بیشتر در مواجهه با غیر اسکیموها به این زبان صحبت می کنند. انسانهای آرامی هستند که در رفتار هایشان نوعی طمانیه وآرامش مشهود است .
ادامه مطلب را در اينجا بخوانيد
http://tribune.debsh.com/archives/monday2005,feb,2822;52;42.php